Ukens middagstips – Gluten og lactosefri ukesmeny

I august startet jeg og min familie på en reise mot et sunnere kosthold og et smalere matbudsjett. Et av grepene jeg ønsket å gjøre bortsett fra å se om vi sparte penger på å planlegge ukesmenyen, var å spise mer økologisk og å lage all mat fra bunnen av. Siden det har jeg også begynt å bake brød. Og til min store glede er dette enkelt å få til. Det er også langt rimeligere og sunnere enn kjøpebrød. Gevinsten av dette så langt er et smalere matbudsjett og mer energi. Du kan lese mer her.

Ukesmeny uten gluten og lactose

Denne uken er jeg kjempeglad for å kunne dele en helt gluten- og lactosefri ukesmeny med dere. Den inneholder også frokost, lunsj i tillegg til middag. Perfekt for deg som sliter med dette eller som ønsker og prøve ut kostholdet fordi du for eksempel opplever difuse plager i magen.

Ditt Motto_Gluten og lactosefri

 

Hvorfor en meny uten gluten og lactose?

Matvareoverfølsomhet er en betegnelse for alle slags ulike typer overfølsomhet mot matvarer, det vil si en person for en unormal reaksjon på en matvare.  Det er mange som er plaget med ulike diffuse fordøyelsesplager som luft i mage, magesmerter og diaree. Det er ikke alltid like lett å stille diagnose på ulike typer fordøyelsesplager. Det er rundt 50.000 personer i Norge som har cøliaki, det vil si har en form for gluten intoleranse. Derfor kan det være en god start å begynne med å utelate gluten i sitt kosthold for en periode og da se om kroppen føler seg bedre. Dette bør gjøres i samråd med din fastlege eller kontakte en ernæringsfysiolog. Les mer om dette på Norsk cøliakiforening på nett, der   finner du også informasjon om laktoseintoleranse.

Ukensmiddagsplan og handleliste finner du her.

Ukens blogger – Siv Henningstad

Ukens blogger er Siv Henningstad. Siv er tobarnsmor og studerer ernæring for å bli ernæringsfysiolog. Ved siden av blogger hun om kosthold og livet på landet. Hun har gjort en strålende jobb med å sette sammen en hel ukesmeny med frokost, lunsj og middag. Siv forteller at du skal være forsiktig med å utelate matvarer fra ditt kosthold uten å snakke med fastlegen din. Hun ønsker alikevel å sette fokus på at difuse plager i mage og tarm kan skyldes kostholdet ditt.

Siv er en dame med mange jern i ilden. Hun har tidligere gitt ut bøkene “Takkebakst – inspirasjon til bakeglede på takke»  og “Demens – Den nye folkesykdommen”. Du finner begge bøkene i linkene.

Ønsker du mer informasjon om ukens tema – ta gjerne kontakt med Siv.

Takk Siv for at du deler din kunnskap og matglede meg oss! Del gjerne bloggen videre med noen du tror har glede av den.

Denne artikkelen om ulike erfaringer ved å endre kosthold sto i denne ukens Budstikka, her kan du finne enda mer informasjon om et kosthold uten gluten og halvfabrikata.

Ønsker du mine ukentlige middagstips – legg igjen navn og adresse i boksen under og du får dem tilsendt hver uke.

 

Hybrid Connect Error : Connector could not be found

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a reply